”Lämpöluotsi Valvomo -palvelu antaa mielenrauhaa” 3.3.2025 Jyväskylän Vuokra-asunnot valitsi Loimualta kaukolämmön lisäksi Lämpöluotsi Valvomo -palvelun, koska sitä pyörittävät oikeat ihmiset. Palvelun helppous ja vaivattomuus ovat tehneet vaikutuksen. Nyt heillä harkitaan palvelun laajentamista. Poistoilmalämpöpumpun kompressori on rikki kiinteistössä Viitaniemellä, ilmoittaa Lämpöluotsi Valvomo -palvelu. Jyväskylän Vuokra-asuntojen (JVA) kiinteistönpitoinsinööri Jaakko Vuori tsekkaa tilanteen omalta tietokoneeltaan. Loimuan energia-asiantuntija on jo hälyttänyt huoltoyhtiön paikalle tarkastamaan tilannetta. Asia on siis hoidossa, ja Vuori voi jatkaa omia töitään. Hänen mukaansa juuri tällainen helppous ja vaivattomuus painoivat vaakakupissa, kun Loimua pari vuotta sitten valittiin valvomaan heidän kiinteistöjensä lämmitystekniikkaa. Loimuan energia-asiantuntijat valvovat asiakkaidensa lämmitys- ja jäähdytyslaitteistoja tietoturvallisen etäyhteyden avulla arkisin klo 08-16 välillä Loimuan kiinteistövalvomosta ja muina aikoina voimalaitoksen keskusvalvomosta Hämeenlinnasta. Valvontaa tehdään kellon ympäri, vuoden jokaisena päivänä. Jaakko Vuori tarkastelee Lämpöluotsi Valvomo -käyttöliittymän kautta lämmön talteenottoa ja lämmönjakokeskuksen toimintaa. Jyväskylän Vuokra-asunnoilla on yli 7 000 asuntoa ja parisen sataa kiinteistöä. Valvottavaa ja huollettavaa siis riittää. Kymmenkunta kerrostaloa on hybridilämmitteisiä eli niissä on kaukolämmön lisäksi poistoilmalämpöpumppuja. Näiden kiinteistöjen lämmitystä valvotaan Lämpöluotsi Valvomo -palvelulla Loimuan Hämeenlinnan valvomosta käsin. ”Heti kun kaukolämpöön yhdistetään poistoilmalämpöpumppuja, tekniikan määrä lisääntyy huomattavasti, jolloin myös laitteistojen valvominen on työläämpää ja vaikeampaa. Palvelu säästää aikaamme muihin töihin ja antaa meille mielenrauhaa.” Kymmeniä vuosia kestäneen kaukolämpöasiakkuuden kautta Loimua oli jo entuudestaan tuttu ja luotettava toimija Jyväskylän Vuokra-asunnoille. Lisäksi heidän Lämpöluotsi Valvomo -palvelunsa teki Vuoreen ja hänen kollegoihinsa vaikutuksen. ”Lämpöluotsi Valvomo erottui kilpailijoistaan sillä, että valvontaa tekevät oikeat ihmiset. Se vaikutti merkittävästi valintaamme. Lisäksi Loimualla on alan parhaita asiantuntijoita”, Vuori kertoo. Kun vastuu valvonnasta on Loimualla, Vuoren oma työtaakka on helpottanut. Viat korjataan viiveettä Kun huippuimuri ei toimi, anturit ovat hajonneet tai poistoilmalämpöpumppu on napsahtanut pois päältä, asia ei jää Loimuan energia-asiantuntijoilta huomaamatta. ”Loimualta ollaan aina aktiivisesti yhteydessä, jos kiinteistöjemme laitteissa on hälytyksiä tai niissä on ilmennyt korjaustarvetta. Aiemmin vikailmoitukset tulivat huoltoyhtiön kautta, jolloin niissä oli enemmän viivettä.” Vuori lisää, että poistoilmalämpöpumput parantavat merkittävästi kohteiden energiatehokkuutta ja säästävät lämmityskustannuksia – kun ne toimivat. Jo kustannussyistä on arvokasta saada tieto vioista mahdollisimman pikaisesti. Toisinaan vikoja saadaan korjattua etäyhteydellä valvomosta, jolloin huoltoyhtiön ei edes tarvitse lähteä paikalle. Sekin säästää aikaa ja resursseja muihin töihin. Vuori kiittelee myös Loimuan energia-asiantuntijoiden säntillistä raportointia. Kaikki vikailmoitukset ja mahdolliset korjaustoimet kirjataan Lämpöluotsi Valvomo – käyttöliittymään, jolloin Vuori pysyy koko ajan tilanteen tasalla. Vuori tarkastaa, ovatko lämpöpumpun asetukset kohdillaan ja suositusten mukaiset. Valvonta estää laiterikkoja Lämpöluotsi Valvomo -palveluun kuuluu myös jatkuva analysointi. Energia-asiantuntijat seuraavat kohteista saatua dataa ja tekevät kehitysehdotuksia, joilla energiatehokkuutta voidaan entisestään parantaa. Valvomossa siis ajatellaan asiakkaan puolesta. Vuori myös mainitsee, että jatkuvan seurannan ansiosta vältytään suuremmilta laiterikoilta, mikä säästää rahaa ja harmaita hiuksia. Apua on ollut myös energia-asiantuntijoiden ehdotuksista, joiden avulla esimerkiksi lämmityskäyriä on saatu optimoitua. Vuori kertoo, että Loimuan energia-asiantuntijat ovat myös kiertäneet heidän kohteissaan tarkastuskäynneillä ja huomanneet paikan päällä puutteita. Esimerkiksi yhdessä kohteessa energiamittari ei toiminut ja antureita oli rikki. Nämä ovat olleet arvokkaita huomioita. ”Olemme olleet tyytyväisiä Lämpöluotsi Valvomo -palveluun. Harkitsemme, että jatkossa laajentaisimme palvelua joihinkin muihinkin kiinteistöihimme.”