Energia-asiantuntija Marie Rekilä: ”Valvomme lämmitysjärjestelmiä 24/7, jotta asiakkaamme voivat keskittyä elämän muihin tärkeisiin asioihin”

Loimuan Valvomo-palvelu on kuin isoveli, joka valvoo kiinteistötekniikan toimivuutta ja energiatehokkuutta sekä hälyttää poikkeamista. Ennakoinnin avulla laitteistoviat pystytään korjaamaan ennen kuin mitään vakavampaa ehtii tapahtua.

Energia-asiantuntija Marie Rekilä tutkailee näyttöruudulle ilmestynyttä hälytysnäkymää. Asiakkaan lämpöpumpussa on jokin häiriö. Tarkemmin tutkittuna pumpun paineet poikkeavat raja-arvoista. Rekilä ottaa esille kohteen aiemmat raportit ja huomaa, että paineissa on ollut poikkeamia ennenkin. Rekilä tekee huoltoyhtiölle huoltopyynnön, ja korjaustoimet saadaan rivakassa tahdissa käyntiin.

Näin toimii Loimuan Valvomo-palvelu. Rekilä ja muut energia-asiantuntijat valvovat asiakkaiden lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmiä, ilmanvaihtoa sekä käyttövettä etänä. Virhe- ja vikatilanteet selvitetään viipymättä vuorokauden ympäri. Yleensä jo paljon ennen kuin asiakas itse on havainnut lämmitysjärjestelmässään mitään vikaa.

Loimuan energia-asiantuntijat käyvät myös paikan päällä asiakkaiden kohteissa. Marie Rekilä on tällä kertaa kiinteistötekniikan tarkastuskäynnillä Hämeenlinnan Asunnoilla.

”Pystymme ennakoimaan laitteistojen käyttäytymistä ja havainnoimaan myös hitaasti muodostuvia vikoja, kuten lämpö- ja kosteustasojen vaihteluiden aiheuttamia ongelmia tai vaikkapa patteriverkoston alkavia vuotoja.” Ennakointi ja ympärivuorokautinen valvonta parantavat kiinteistöjen energiatehokkuutta. Samalla estetään isoja laiterikkoja, mikä puolestaan säästää asiakasta ylimääräisiltä kustannuksilta.

Energia-asiantuntijat jalkautuvat myös asiakkaiden kiinteistöihin, tekevät kohdekatselmuksia ja huolehtivat samalla, että kiinteistöjen laitteet pysyvät nykyaikaisina. ”Kun energia-asiantuntijat valvovat kiinteistötekniikan toimintaa 24/7, asiakas voi huoletta keskittyä muihin elämän tärkeisiin asioihin tinkimättä asuinmukavuudesta.”

Marie Rekilä tutkii asiakkaan lämmönjakohuoneessa säätimeltä lämmitysjärjestelmän arvoja. ”Kaikki kunnossa” -raportit antavat asiakkaille mielenrauhaa.

Valvova silmä päivystää 24/7

Rekilän ja Loimuan muiden energia-asiantuntijoiden työpiste sijaitsee Hämeenlinnassa. Valvottuja kohteita on Kanta- ja Päijät-Hämeessä sekä Keski-Suomessa. Palvelu on suunnattu julkiselle sektorille, yrityksille ja taloyhtiöille, joten asiakkaina on esimerkiksi rivitalo- ja kerrostaloyhtiöitä, kirjastoja, kouluja, päiväkoteja ja uimahalleja.

Valvomo-palvelua voivat hyödyntää myös sellaiset kiinteistöt, jotka eivät ole Loimuan kaukolämpöverkossa. Myös lämpöpumppu- ja maalämpökohteita valvotaan. ”Monipuolinen kohdekattaus on myös meidän etumme. Saamme erilaisista laitteista ja järjestelmistä tietoa, jota pystymme hyödyntämään valvonnassa ja ongelmien ratkaisemisessa.”

Koska valvova silmä päivystää kellon ympäri, asiakas voi olla täysin huoletta. Kun Rekilä ja kollegat lähtevät kotiin, valvonta jatkuu Vanajan voimalaitoksen keskusvalvomosta käsin. ”Kehitämme toimintatapojamme keskusvalvomon kanssa jatkuvasti mahdollisimman yhdenmukaisiksi. Näin pystymme reagoimaan nopeasti ja luotettavasti ja asiakas voi olla huoletta.”

Taannoin valvonnan piiriin kuuluvan kerrostalon lämmityspiirissä oli jatkuvasti painehälytyksiä. Rekilä teki huoltopyynnön ja ilmoitti asiasta myös isännöitsijälle. Lämmityspiiriin lisättiin vettä, mutta parin päivän päästä paineet romahtivat illalla. Ympärivuorokautisen valvonnan ansiosta reagointi pelasi nopeasti myös ilta-aikaan. Vanajan keskusvalvomosta oltiin yhteydessä huoltoon, joka havaitsi piilevän putkirikon. Ripeällä toiminnalla ja yhteistyöllä asiakas selvisi linjaston korjaustöillä sen sijaan, että kiinteistöön olisi ehtinyt muotoutua isompia rakenteellisia vaurioita.

”Asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä Valvomo-palveluun, koska olemme pystyneet täyttämään palvelulupauksemme. Moni palvelua kokeillut on ottanut lisää kohteita valvonnan piiriin.”

Kiinteistövalvomossa hälytysjärjestelmä (oikealla) on koko ajan näkyvillä, jotta hälytyksiin pystytään reagoimaan viipymättä. Vasemmalla näytöllä on visuaalinen näkymä asiakkaan lämmitysjärjestelmään.

Tekniikasta koko ajan uutta tietoa

Etänä tapahtuva Valvomo-palvelu on suojattu voimalaitostason tietoturvajärjestelmällä. ”Valvonta tapahtuu pilvessä toimivan IoT-valvomoalustan kautta. Meillä on visuaalinen näkymä asiakkaan lämmitysjärjestelmiin ja pystymme seuraamaan trendejä reaaliajassa sekä myös vertaamaan dataa kuvaajien avulla historiatietoihin.”

Jos huoltoyhtiö ei saa ratkaistua ongelmaa tai vikatilannetta, Rekilä lähtee itse tutkimaan tilannetta lämmönjakohuoneisiin. Hänen mukaansa kiinteistötekniikka kehittyy niin huimaa vauhtia, etteivät huoltoyhtiöt välttämättä pysty kouluttautumaan kaikkien laitteiden tekniikkaan. ”Silloin me jaamme heille omaa tietotaitoamme, ja vastaavasti me saamme huollolta arvokasta tietoa kiinteistöistä. Lyhyetkin keskustelut asiakkaiden tai huollon kanssa antavat usein uusia näkökulmia, koska laitteistoja ja erilaisia järjestelmiä on tällä alalla loputtoman paljon.”

Kiinteistövalvomoon on tullut hälytys, ja Marie Rekilä tutkii sen kriittisyysastetta. Rekilä tekee huoltoyhtiölle pyynnön käydä tarkistamassa asiakkaan lämpöpumpun tilanne.

Ennakoimalla asiakas saa parhaan hyödyn

Valvomotyössä tutkiminen ja analysoiminen sekä uuden innovoiminen ovat Rekilän mielestä erityisen innostavaa. Loimualla on tuhansia kaukolämpöasiakkaita, joiden kulutustiedot ajetaan kuukausittain validointijärjestelmän läpi. Moni voisi kauhistua moisen datan edessä, mutta Rekilä päinvastoin innostuu tutkimaan: mitäs täältä löytyykään?

Jos listoista paljastuu energiankulutus- tai laitteistopoikkeamia, Rekilä on yhteydessä asiakkaaseen ja tilanteen mukaan suosittelee esimerkiksi laitehuoltoa tai asetusten säätämistä. ”Ongelmatilanteissa keskustelemme myös tarvittaessa kiinteistöhuollon ja isännöitsijän kanssa sekä sovimme toimintasuunnitelman. Me voimme esimerkiksi tilata automaatioasiantuntijoita tutkimaan ja säätämään laitteita tai lämpöpumppuhuoltajia tekemään tarvittavat toimenpiteet.”

Valvomo-palvelu valvoo lämmitysjärjestelmiä vuorokauden ympäri

Valvomo-palvelusta on saatavilla kolme palvelupakettia: Valvomo, Valvomo Pro ja Valvomo Äly. Lämmityslaitteiston 24/7-valvonta etäyhteydellä ja laitteiston etäohjaus kuuluvat kaikkiin paketteihin.

Pro:ssa asiakas saa tietoa myös huoneistojen lämpötiloista ja kosteudesta. Älyssä lisänä tulee lämmityskäyrän älykäs ja energiatehokas etäohjaus ylilämmitystä välttäen ja kulutuspiikkejä tasaten.

Palvelun aloitusmaksu on 600–1 800 euroa ja kuukausimaksu 60–200 euroa sisältäen arvonlisäveron.
Lue lisää: https://loimua.fi/kiinteistojen-energiaratkaisut/energiatehokkuuspalvelut_kiinteistoille/valvomo/